A Commentary on WB Report 2007 concerning Development & Youth

A commentary on the latest World Bank report

That focused on both development and next generation

تعليق على تقرير البنك الدولى الأخير

والذى ركز عى كلاً من التنمية والجيل القادم (الشباب)

First of all I really want to address my best regards to the global crew of the world bank, who prepared this very rich informative report in general, then to the family of the World Bank here in Egypt in particular who have given me this opportunity to share both of them and you this impressive workshop and submit my point of view vise-a-vise with your side.

بداية، حقيقة أود أن أقدم خالص تحياتى على وجه العموم للفريق الدولى التابع للبنك الدولى الذى قام بإعداد هذا التقرير الجيد الغنى بالمعلومات، ثم لأسرة البنك الدولى الموجودة فى مصر على وجه الخصوص والذين أعطونى هذه الفرصة لكى أشاركهم وأشارككم فى ورشة العمل المؤثرة هذه، وأن أتشارك معكم فى تقديم وجهة نظرى فى هذا التقرير.

Concerning the age cohort chosen from (12-24) years old, yeah, I’m agree with you it’s a very important cohort, because this is the period in which most of the young generation exposed to transitions especially this puberty one (the physiological transition), and without any doubt it’s very dangerous too because of composing the character, and as mentioned it represents globally around 20% of the global population, however this report supposed to add the youth over (24-40) years old, because this age cohort represents at least one time and half or 2 times the number of the first cohort, because frankly speaking the cohort from (12-40) represent about 60% of the global population.

بالإشارة إلى الحزمة السنية المختارة ما بين (12-24) عام، نعم، فأنا أتفق معكم أنها حزمة مهمة جداً، لأنه تحديداً فى هذه الفترة والتى من خلالها يتعرض الجيل الصغير لتغيرات وخصوصاً التغيرات الفسيولوجية المتعلقة بالبلوغ، وبدون شك فإن هذه المرحلة خطيرة جداً لأنها ترتبط بتكوين الشخصية لدى الشباب، وهى تمثل عالمياً حوالى 20% من التعداد السكانى للعالم، ولكن كان من المفترض فى هذا التقرير إضافة الشباب ما بين (24-40) عام لأن هذه المرحلة السنية تمثل على الأقل مرة ونصف أو مرتين تعداد الحزمة السنية الأولى، لأنه وبصراحة هذه الحزمة ما بين (12-40) عام ما بين الشباب تمثل تقريباً 60% من التعداد العالمى.

In addition to that the latest cohort still facing globally many problems e.g. having careers, having families or practicing the civic life as mentioned in the report especially in the developing or the under developing countries and the most of the attendees belong to this cohort too and in badly in need of this second chance that mentioned in the report or enhancing their capacities.

بالإضافة إلى أن تلك الحزمة الأخيرة المشار لها من (24-40) عام، لا تزال تواجه العديد من المشاكل، على سبيل المثال: التوظف، تكوين أسر، ممارسة الحياة المدنية والسياسية كما ذكر فى هذا التقرير، وخصوصاً فى كلاً من البلدان فى مرحلة التنمية أو تحت مرحلة التنمية، وأعتقد أيضاً أن غالبية الحضور ينتمى لهذه الحزمة، وهم فى أمس الحاجة لكلاً من إتاحة الفرصة الثانية، ولتنشيط قدراتهم الحالية.

Really the report was realistic especially in treating with children in between (12-18) years old, because they also face many problems too, for example in Egypt we have at least 2 millions of the homeless or the street children whom exposed daily to the dangers of existing in street like cats without a remarkable care from any body or side which working in that field, because if the last doing some effort we will never hear about a phenomenon like (El- Torbini), not only that but also, the handicap children are increasing and reaching at least 3 or 4 millions and the most of them are exposed to either marginalization or negligence.

حقيقة إتسم هذا التقرير بالصدق والواقعية عندما تعامل مع الأطفال أو الشباب ما بين (12-18) عام، لأنهم يعانون من الكثير من المشاكل التى تواجههم، ففى مصر على سبيل المثال يوجد على الأقل 2 مليون طفل من أطفال الشوارع والذين يتعرضون يومياً للمخاطر نظراً لإقامتهم فى الشارع مثل القطط، بدون أى عناية أو إهتمام ملحوظ من أى كيان أو جهة تعمل فى هذا المجال، لأنه لو كانت هذه الجهات تقوم بدورها المنوطة به فما استطعنا أن نسمع عن ظاهرة مثل (التوربينى)، وليس هذا فقط بل أيضاً، فإن نسبة الأطفال متحدى الإعاقة قاربت 3 أو 4 مليون وغالبيتهم لا يتلقى العناية اللازمة ويواجهون الإهمالو التهميش.

A lot of kids are exposed to the leakage from the obligatory elementary level of education and start to work very young in order to help their poor families, however all the international treaties, conventions and agreements provides that the kids until the end of the elementary level are the responsibility of both governments, families, schools and civil society, because this is one of the basic rights that belong to both human and child’s rights, however the first party “the government” should offer them both good quality and free of charge education for this period, in addition to a reasonable health insurance system that should cover the children in that period, however the civil society can offer them a reasonable awareness programs that matching with their simple capabilities and basic skills, because the civil society is considered to be the 4th power in the society.

حيث يتعرض العديد من الأطفال للتسرب من التعليم الإجبارى (مستوى التعليم الأساسى)، ويبدءون العمل فى سن مبكر لكى يتمكنوا من إعالة أسرهم الفقيرة، ولكن فإن كل المعاهدات الدولية، والاتفاقيات، والمواثيق تنص على أن الأطفال وحتى نهاية فترة التعليم الأساسى هم مسئولية كل من الحكومات، والأسر، والمدارس، والمجتمع المدنى، لأن ذلك يمثل حق أساسى من حقوق كلاً من الطفل والإنسان، ولكن الطرف الأول الحكومة يتوجب عليها أن تقدم لهم تعليم جيد من حيث المحتوى، ومجانى فى هذه المرحلة، بالإضافة إلى نظام تأمين صحى ملائم يغطيهم فى هذه المرحلة المبكرة، أما بالنسبة للمجتمع المدنى فإنه يمكن أن يوفر لهم برامج التوعية الملائمة، والتى تتفق وقدراتهم البسيطة ومهارتهم الأساسية، لأنه ومن وجهة نظرى المجتمع المدنى يمثل السلطة الرابعة فى أى مجتمع.

The report proposed that most of the young generation who reached 24 years old supposed to be independent economically, but the truth is not like that at all especially in both developing and under developing states, because the youth can reach even 40 years old but not economically independent and not having careers, and this point will lead us to the following point that belongs to both reality and quality of education that mentioned in your report, because the pedagogic systems in most of the developing countries present most of the time contents that doesn’t match or belong to the real circumstances of each states r the global market, so that this education doesn’t push the economy forwardly. (Focusing all the time on high school education and neglecting upgrading the vocational education and nursing, the last that could create many opportunities for all)

Also if the academic freedom codes applied in universities a lot of opportunities will be created, because both the scholars and the students will add to the scientific research which will be translated into global economic market share on the long round

وقد افترض التقرير أن غالبية الشباب ممن بلغوا سن 24 عام من المفترض أن يكونوا مستقلين اقتصادياً، ولكن الحقيقة غير ذلك وخصوصاً فى الدول التى قد أشرت إليها بالسابق، لأنه يمكن للشباب فى هذه الدول أن يصلوا لسن 40 ولكنهم غير مستقلين اقتصاديا، أو لديهم وظائف، ويمكن أن يكونوا معالين من قبل أسرهم، وهذه النقطة بالذات ستوجهنا نحو النقطة التالية فى التقرير المرتبطة بكلاً من مصداقية وجودة التعليم، لأن محتوى النظم التعليمية فى هذه الدول غالباً ما لا يرتبط بظروفها الحقيقية أو باحتياجات السوق العالمى، لهذا فإن هذه النظم التعليمية لا تدفع بالاقتصاد للأمام (حيث التركيز فى معظم الوقت على التعليم الثانوى العام، وإهمال تطوير كل من التعليم الفنى، والحرفى، والتمريض والذى بدوره يمكن أن يخلق العديد من الفرص للشباب).

وأيضاً فإذا طبقت معايير الحرية الأكاديمية فى الجامعات فإن العديد من الفرص سيتم خلقها، لأن كلا من الباحثين والطلبة سيضيفا إلى البحث العلمى، وبالتالى سيتم ترجمة ذلك من خلال حصة سوقية من خلال السوق العالمى على المدى البعيد.

Regarding the economic factor that could expose many of the young people to harmful epidemics e.g. AIDS, Hepatitis and Syphilis the epidemics that transmitted mainly through sexual practices especially due time of sexual puberty or after puberty, but also the cultural lag and the lack of both reasonable socialization, sexual awareness programs, reproductive health programs, the quality of media and transparency could expose both the young generation and the older generation to the risk.

أما بالنسبة للعامل الاقتصادى الذى تم الإشارة له فى التقرير الذى يمكنه أن يعرض الكثير من الشباب الصغير لأوبئة فتاكة مثل: الإيدز، والالتهاب الكبدى الوبائى، والزهرى، تلك الأمراض التى تنتقل أساساً عن طريق الممارسات الجنسية خصوصاً فى الفترة التى تصاحب فترة المراهقة لدى الشباب وما بعدها، ولكن أيضاً التخلف الثقافى والافتقار لكل من التنشئة الاجتماعية الرشيدة، وبرامج التوعية الجنسية، والصحة الإنجابية، وإنخفاض جودة الإعلام والشفافية يمكن أن تعرض كلاً من الصغار والكبار للمخاطرة.

We agreed before that both rights should have the same path and the same grade altogether, because if we apply only the civic and political rights when the young generation suffer from both poverty, illiteracy and illness it will be useless, but when it goes in a parallel with both socio-economic rights, in addition to highlighting the principle of the supremacy of justice the consequences will come amazing and will defeat some dangerous phenomena at least the fury and the terrorism that adhered mostly to youth.

وحيث أنه قد إتفقنا سابقاً على أن تعامل كل الحقوق بنفس الدرجة من الأهمية، لأنه لو قمنا فقط بتطبيق كلا من الحقوق المدنية والسياسية وكان الشباب يعانى من كل من الفقر، والجهل، والمرض ستصبح تلك الحقوق لا قيمة لها، ولكن عندما تسير بإتساق مع الحقوق الاقتصادية والاجتماعية بعضها البعض، ومع التركيز على مبدأ سيادة العدالة، ستأتى النتائج مزهلة، وسنتغلب على ظواهر خطيرة على الأقل الغضب والإرهاب والذى غالباً ما يلصق بالشباب.

As mentioned before that both transparency and freedom of expression are very important too as a part of practicing the civic life, because the young generation will express themselves much better than anyone else due to the problems they face daily in school, life, family and society in accordance with the principle of respecting the other whatsoever, not only that they have the right to access to information to know at least their rights and duties, because this last point will protect them from exposure to the danger of violating the existed laws and legislations, so also we highlight the idea of the juridical awareness.

وكما ذكرنا سابقاً أن كلاً من الشفافية وحرية التعبير من الأشياء المهمة جداً بالنسبة للشباب كجزء من ممارسة الحياة المدنية، وذلك حيث أن الشباب هم الأجدر بالتعبير عن أنفسهم أفضل من أى قطاع آخر فى المجتمع نظراً لأنهم يواجهون مشاكل يومية فى كل من: أماكن الدراسة، والحياة، والأسرة، والمجتمع، وذلك بما يتفق مع مبدأ إحترام الآخر أياً كان، وليس هذا فقط ولكنهم يملكون الحق فى الاضطلاع على المعلومات لكى يتعرفوا على الأقل على كلاً من حقوقهم وواجباتهم، وتلك النقطة الأخيرة سوف توفر لهم الحماية من التعرض لأخطار إختراق القوانين والتشريعات القائمة فى المجتمع، ولهذا فإننا نركز أيضاً على برامج التوعية القانونية.

Concerning the international immigration as an impressive factor in creating many opportunities to the young generation, frankly speaking this is an existed crisis due to what we see and hear daily concerning throwing people in the sea due the orders of some states authorities, or threats of being dismissed that face people in some countries e.g. “the French government wants to dispose of 25000 residents from Arab origins due to the allegation of not having permanent of residence, even if they have sons and daughters had been born there”, because a lot of global and regional conferences being held, however no solutions are resulted, because the agenda of this topic not well prepared especially from our side “the states that export people or manpower abroad”.

أما بالنسبة للهجرة الدولية كما أشار لها فى التقرير كعامل مؤثر فى خلق الفرص للشباب، فحقيقةً أود أن أقول أن الهجرة من الأزمات الحالية التى باتت تواجه الشباب وذلك بالإشارة لكل ما نراه أو نسمعه يومياً عن الإلقاء ببعض المهاجرين قبل السواحل طبقا لأوامر بعض السلطات فى الدول التى تتلقى مهاجرين، أو مخاطر الطرد من بلاد المهجر، فعلى سبيل المثال “فإن الحكومة الفرنسية تود التخلص من حوالى 25000 ألف مهاجر من ذوى أصول عربية بحجة عدم حصولهم على تصاريح بالإقامة، حتى ولو كان عند هؤلاء الناس أبناء وبنات مولودين فى فرنسا” وذلك لأنه يتم عقد العديد من المؤتمرات الإقليمية والدولية، ولكن لا تنتج عنها حلول وذلك لأن الأجندة الخاصة وخصوصاً من طرفنا نحن تلك الدول التى تصدر أفراد وأيدى عاملة غير معدة جيداً.

The idea of being a real partner due the principle of youth policy making, who decide the future of the young generation? The youth or the governments or the elder generation, but as mentioned the youth should be the main party in this process, because they know their problems much better than any one else, so they should be a partner in any treaty, agreement or convention, hence that’s their right and it’s not a grant or an incentive from the governments to allow them to do.

أما بالنسبة لفكرة الشباب كشريك أو طرف طبقاً لمبدأ صنع سياسات الشباب، فإنها تعد فكرة صائبة، لأنه من يرسم مستقبل هؤلاء الشباب؟ هل الشباب أنفسهم، أم الحكومات، أم الجيل السابق، ولكن كما ذكرت من قبل أنه يتوجب على الشباب أن يكون الطرف الأساسى فى عملية صنع هذه السياسات، لأنهم يعلمون مشاكلهم أكثر من أى طرف آخر، لهذا يجب أن يكونوا شريكاً فى أى إتفاقية، أو معاهدة لأن ذلك حق أساسى وأصيل بالنسبة لهم ولا يعد بمثابة منحة أو شىء غير أساسى يمنح لهم من قبل الحكومات لكى يسمح لهم بالقيام بتلك المهمة.

Best regards,

Ahmed Moustafa

the-author-ahmed-moustafa.jpg

 

One thought on “A Commentary on WB Report 2007 concerning Development & Youth

Leave a comment