Ahmed Moustafa: Impressions about the first lecture in Russian Studies

Makarenko 1
Makarenko 2

Ahmed Moustafa: Impressions about the first lecture in Russian Studies

 

Of the most important things discussed before yesterday; during the lecture of our Prof #Boris_Makarenko, the Director of #Russian_Studies_Department at Higher School of Economics #HSE, about the development of the Russian Political Institutions; were (first) the #Corporatism which means “centralization and supremacy”, as it is one of the hurdles that stop the development of establishing a democratic society on different levels, including different examples of Corporatist practices in this regard.

 

(Second) the debate between embracing a specific (#Ideology) by the State regime or relying on (#Distinctive_Mentality), because there is a big difference between the two terms and we agree on the matter of the ideology – whereas our well-known figure the Egyptian strategist and author Mr. #Mohamed_Hassanein_Heikal was stressing on his TV appearance before his death on such point.

 

Also, Dr. Makarenko highlighted the matter of #CONGO organizations in society and how regimes uses it sometimes to absorb the fury of societies, when it can criticize some negative performances by the regimes, however the regime mostly in another arena.

 

There were also several good points in interaction with us as students concerning the cost of #liberalization of societies, the role of the State, the matter of “#Good_Governance or #Democracy” etc…

 

The good thing was the #objectivity of Dr. Makarenko in the explanations of the points tackled by his side, in order to make all the students having the capability of the #critical_thinking, as well as the unique English accent he used, despite his awareness of both Arabic and French.

 

Sooner, I will have a video interview with Dr. Makarenko, not just as he is our Professor in this distinguished and unprecedented course “the Russian Studies”, but also he is one of the Russian intelligentsia and having a vision of how to develop societies, and during his lecture I found out again how much #Russia and #Egypt having some sort of similarity.

 

Thanks for our best university in Russia, Higher School of Economics the National Research University, for offering us this distinguished level of research and education.

 

Kindest Regards,

 

Ahmed Moustafa

Postgraduate Student at the Russian Studies Dept, HSE

Director of Asia Center for Studies and Translation

Member of CODESRIA, Dakar, Senegal

أحمد مصطفى: إنطباعات عن المحاضرة الأولى في الدراسات الروسية

Ахмед Мустафа: впечатления о первой лекции по русистике

 

من أهم الأشياء التي نوقشت قبل البارحة خلال محاضرة البروفيسور/ بوريس ماكارينكو، مدير قسم الدراسات الروسية في المدرسة العليا للاقتصاد، حول تطور المؤسسات السياسية الروسية، كانت (أولاً) الهيمنة التي تعني “المركزية والسيطرة”، لأنها تمثل إحدى العقبات التي توقف تطوير مجتمع ديمقراطي على مستويات مختلفة، بما في ذلك أمثلة مختلفة للممارسات المهيمنة في هذا الصدد.

 

(ثانياً) الجدل الدائر بين تبني نظام الدولة (أيديولوجيا) محددة أو الاعتماد على (العقلية المميزة)، لأن هناك فرقًا كبيرًا بين المصطلحين ونوافق على مسألة الأيديولوجية – في حين أن كاتبنا الاستراتيجي المصري الراحل “أ/ محمد حسنين هيكل” كان يشدد خلال ظهوره التلفزيوني قبل وفاته على هذه النقطة تحديدا.

 

كما أبرز الدكتور ماكارينكو مسألة المنظمات الهجين الأهلية الحكومية ومنها على سبيل المثال المراكز القومية المتخصصة والإستشارية، في المجتمع وكيف تستخدمها الأنظمة في بعض الأحيان لاستيعاب غضب المجتمعات، عندما تتمكن من أن تنتقد بعض الآداء السلبي من قبل الأنظمة، إلا أن النظام في الغالب في منطقة أخرى.

 

كان هناك أيضًا العديد من النقاط الجيدة في التفاعل معنا كطلاب فيما يتعلق بتكلفة لبرنة المجتمعات، ودور الدولة ، ومسألة “الحكم الرشيد أو الديمقراطية” ، إلخ …

 

كان الشيء الجيد هو موضوعية الدكتور/ ماكارينكو في شرح النقاط التي تناولها من جانبه، من أجل جعل جميع الطلاب ان يصبح لديهم القدرة على التفكير النقدي، وكذلك لهجته في اللغة الإنجليزية الفريدة التي استخدمها، على الرغم من درايته باللغتين العربية والفرنسية.

 

عاجلاً ، سأجري مقابلة عبر الفيديو مع الدكتور/ ماكارينكو، ليس فقط لأنه أستاذنا في هذه الدورة المتميزة وغير المسبوقة “الدراسات الروسية”، ولكنه أيضًا أحد المثقفين الروس، ولديه رؤية حول كيفية تطوير المجتمعات، وخلال محاضرته اكتشفت مرة أخرى مدى التشابه بين روسيا ومصر.

 

شكرا لأفضل جامعة لدينا في روسيا، “المدرسة العليا للاقتصاد – الجامعة الوطنية للبحوث” لتزويدنا بهذا المستوى المتميز من البحث والتعليم.

 

خالص شكري،،،

أحمد مصطفى

طالب دراسات عليا بقسم الدراسات الروسية بالمدرسة الوطنية للإقتصاد

رئيس مركز آسيا للدراسات والترجمة

عضو كودسريا – داكار – السنغال

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s